Quiet firing. Kiedy o cichym odejściu jest głośno.

Quiet firing. Kiedy o cichym odejściu jest głośno.

❌ „Chcesz zredukować zespół, ale nie chcesz negatywnie wpływać na morale pozostałych pracowników? Zastosuj quiet firing”.

❌ „Nie chcesz zapłacić pracownikowi odprawy? Doprowadź go samego do zwolnienia!”

Serio?

Gdy Olga Żółkiewicz w bardzo ustrukturyzowany sposób podeszła do zjawiska “quiet firingu”, opisując czym on jest, a także analizując powszechnie funkcjonujące metody, jakimi pracodawcy „doprowadzają pracowników do zwolnienia”, zszokował mnie nie sam fakt występowania tego zjawiska (bo sama się z nim spotkałam), ale idea leżąca u jego podstaw.

❓Skąd pomysł na quiet firing?

Jaka idea nie tylko przyświeca pracodawcom, ale i jest dla nich na tyle ważna, że są skłonni zdecydować się na jego zastosowanie? Jakie nieoczywiste zyski i motywy nimi kierują?

Sprawa jest dużo prostsza niż mogłoby się wydawać. Otóż niektórym firmom wydaje się, że nie zwalniając kogoś, a:

❗️Wyłączając go od decyzji i informacji, ❗️Zlecając zadania mało istotne bądź będące poniżej kompetencji danego specjalisty, ❗️Stosując nadmierną kontrolę i nadzór, ❗️Czy intencjonalnie zmieniając pracownikowi godziny pracy na takie, które znając jego kontekst życiowy na pewno nie będą dla niego akceptowalne

a w konsekwencji umyślnie doprowadzając go do zwolnienia

…wyjdą “z twarzą” z niewygodnej sytuacji, jaką jest zwolnienie, zachowując pozytywny wizerunek firmy. Kurtyna.

Ok, to teraz pytania za 100 punktów.

Czy jeśli doświadczyłeś/aś kiedykolwiek zjawiska quiet firingu:

1️⃣ Myślisz obecnie dobrze o swoim byłym pracodawcy? 2️⃣ Szerzysz pozytywne informacje na jego temat? 3️⃣ Twój zespół, który obserwował kontekst Twojego odejścia z firmy, nie wiedział i nie wie, co tak naprawdę się wydarzyło?

Nie wiem jak u Was, ale u mnie w 100% przypadków, sprawa sprowadzała się do prostego komunikatu:

👉🏻 „to jest firma, która stosuje taktykę zmuszenia do zwolnienia, doprowadzając wcześniej pracownika na skraj wytrzymałości psychicznej”.

A teraz pytanie za 100 punktów do pracodawców:

Czy właśnie z tym chcesz być powszechnie, rynkowo kojarzony? Czy to jest Twój „pozytywny wizerunek”?

💡 Puenta?

Paradoksalnie quet firing, u którego podstaw leży to, by o poczynaniach firmy było “cicho” potrafi doprowadzić do tego, że będzie o nich głośno. Aż za głośno. …………

🔔 Interesują Cię treści na temat rekrutacji i HR? Kliknij “zaobserwuj” na moim profilu i dodaj mnie do swojej sieci. Będzie mi również miło, gdy wyślesz mi wiadomość powitalną - na wszystkie odpisuję! ;)

Powiązane

Jeśli nie masz kandydatek na najwyższe stanowiska w swojej firmie, nadszedł czas, by spojrzeć w lustro.

💄 Czerwona szminka z ogromnym napisem “to jest reklama dla mężczyzn”. O co chodzi? W 2019 roku firma L’Oreal Paris wypuściła kreatywną kampanię nawołującą do zatrudniania większej liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych.

Czytaj dalej

Czy kobiety chcą mniej zarabiać?

❌ “Szanse są te same. To kobiety podają niższe oczekiwania finansowe, są mniej pewne siebie i wygadane - tylko przez to zarabiają mniej”.

Czytaj dalej

Dlaczego 90% HR-owców to kobiety?

❌ Według ManaHR (2019) aż 90% członków zespołów HR to kobiety. Z czego to wynika?

Czytaj dalej