Po co firmy publikują fikcyjne oferty pracy?
❌ W oczach rekruterów prawdopodobnie nie otworzę tym tematem puszki Pandory, ale w oczach kandydatów - wierzę, że tak. Dlatego dziś coś dla Was, kandydaci.
❓Czym jest fikcyjna oferta pracy?
To ogłoszenie publikowane z założeniem, że prawdziwym celem firmy nie jest zatrudnienie pracownika. A co nim jest? Sprawdźmy.
✅ Fikcja wzrostu
Najczęstszym powodem publikacji fikcyjnych ofert pracy przez pracodawców jest chęć stworzenia wizji wzrostu, w celu przyciągnięcia inwestorów. Zatrudnianie = rozwój. Rozwój = więcej projektów. Więcej projektów = więcej $. Nie jest to wcale nierozsądny pomysł. Wiele firm zewnętrznych operuje na zakładce “kariera” danej firmy w celu wybadania etapu rozwoju organizacji. Nowe oferty = wiadomości ze strony agencji rekrutacyjnych, które chcą wesprzeć proces rekrutacji. Co więcej, spory ruch w zakładce kariera wywołuje nawet poczucie bezpieczeństwa po stronie kandydatów, którzy analizując ją sądzą, że firma się rozwija. Cel osiągnięty.
✅ Budowa bazy
Ex aequo w rankingu najczęstszych powodów umieszczania fikcyjnych ofert pracy przez pracodawców jest chęć skłonienia kandydatów, by dodawali się do bazy z zastrzeżeniem wyrażenia zgody na kontakt w kontekście przyszłych rekrutacji. Jest to bardzo popularna metoda stosowana przede wszystkim w agencjach pośrednictwa pracy. Często rekruterzy agencyjni są otargetowani w stosunku miesięcznym z liczby CV, które dorzucają do bazy, aby agencja mogła później powiedzieć np. “mamy w bazie 100 000 kandydatów gotowych podjąć pracę, dziękujemy za zaufanie!”.
✅ Badanie rynku
Rzadziej, aczkolwiek nadal wystarczająco często by o tym wspomnieć zdarza się sytuacja, w której oferta nie ma na celu finalnego zatrudnienia, a jedynie zbadanie oczekiwań finansowych kandydatów i wybadanie ich dostępności. Często przedsiębiorstwa przymierzają się do wzięcia na siebie większych projektów, co jest związane z potrzebą zatrudnienia, jednak nie chcą już w danym momencie zatrudniać kogoś, by siedział na przysłowiowej “ławce rezerwowej”. Stąd publikacja oferty i badanie rynku, by wiedzieć, czy wzięcie na siebie projektu i spełnienie wymogów finansowych i dostępności kandydatów jest realne.
…………
🔔 Interesują Cię treści na temat rekrutacji i HR? Kliknij “zaobserwuj” na moim profilu i dodaj mnie do swojej sieci.
🤝 Chcesz zaprosić mnie do wypowiedzi eksperckiej, wywiadu, webinaru albo swojego podcastu? Napisz na [email protected]
🩵 Pamiętaj, że znajdziesz mnie również na moim Instagramie: hrismatic.
Powiązane
Zamiast pytać “Czy dam radę to znieść?”, zadaj sobie pytanie: “czy chcę to znosić?”.
❌ Zamiast pytać “Czy dam radę to znieść?”, zadaj sobie pytanie: “czy chcę to znosić?”.
Czytaj dalejZanim podpiszesz umowę: 5 pytań, które musisz zadać swojemu szefowi.
🤯 “Nie podpiszę umowy, dopóki nie będę mieć pewności, że mój szef jest kimś, z kim chcę pracować”.
Czytaj dalejMilcz albo mów jak profesjonalista. Jak nie uwłaczać sobie na rozmowie o pracę?
📃 “Certyfikatu żadnego nie mam, ale dogadam się” - padło na rozmowie rekrutacyjnej na stanowisko, gdzie płynny angielski był KLUCZOWYM wymaganiem.
Czytaj dalej