Jak przeprowadzić wzorcowy layoff?

Jak przeprowadzić wzorcowy layoff?

❌ Jedni zwalniają w trakcie 30 minutowej rozmowy na Teamsie, a drudzy…im tego nie zapominają.

Jak powinien wyglądać layoff by mógł zostać uznany nie tylko za zgodny z prawem, dobrymi praktykami HR-owymi, ale przede wszystkim by był po prostu etyczny?

☔️ “Przygotuj parasol, nim zacznie padać deszcz.”

Jedną z lepszych praktyk i prawnych obowiązków wychodzących naprzeciw potrzebom zwalnianych pracowników jest zastosowanie odpowiedniego odstępu czasowego w komunikacie informującym o zwolnieniu - “będziemy rozstawać się z Wami za pół roku/ rok, informujemy o tym teraz, bo chcemy Wam zostawić przestrzeń do przygotowania się na tę zmianę”.

Plusy?

✅ Transparentność ✅ Odpowiedzialność społeczna biznesu

Minusy?

❌ Obawa o niskie zaangażowanie i motywację do pracy osób świadomych nadchodzącego zwolnienia ❌ Zwolnienia, zwolnienia i… jeszcze więcej zwolnień - kluczowe talenty zapoznając się z informacją o grupowych zwolnieniach, którymi same nie zostały objęte mogą czym prędzej samodzielnie ewakuować się z firmy w obawie o stabilność zatrudnienia

☔️"Pokaż troskę i nie pal za sobą mostów"

Popularną praktyką i obowiązkiem jest także zapewnienie pracownikom objętym zwolnieniem grupowych konsultacji z doradcami kariery, wejście we współprace z firmami szkoleniowymi dbającymi o uzupełnienie kompetencji albo przebranżowienie, czy współprace z innymi firmami w celu przejęcia zwalnianych pracowników w struktury nowej firmy.

Plusy?

✅ Odpowiedzialność społeczna. W biznesie bywa różnie, ale nie zostawimy Cię z niczym, tylko zadbamy o wykorzystanie wszystkich możliwości ku temu byś o ile to możliwe dobrze nas wspominał, znalazł nowe, satysfakcjonujące zatrudnienie. Cóż, to nie tylko kwestia naszej troski, ale i dobrego PR-u…

Minusy?

❌ Koszta. I to właśnie często bywa kartą przetargową firm. “Redukujemy zatrudnienie właśnie z powodu wysokich kosztów i w walce o rentowność nie zasobów na tak szeroko zakrojone działania. Zrobimy to co konieczne i wymagane prawem"

☔️ Dlaczego ja?

Zarówno dobrą praktyką, jak i obowiązkiem firm jest także wskazanie kryteriów, jakimi kierowała się ona przy decyzji o zwolnieniu konkretnych grup lub jednostek.

Plusy?

✅ Transparentność ✅ Racjonalizacja tego “dlaczego zostałam zwolniona”, uwolnienie się mentalne od brzemienia tej decyzji ✅ Uspokojenie pozostałej części firmy co do stabilności ich zatrudnienia

Minusy?

❌ Łatwo o aferę wizerunkową. Niefortunnie dobrany komunikat może odbić się szerokim echem i skończyć dla firmy tragicznie i przede wszystkim - nieodwracalnie. Znane są nam przykłady, gdzie firmy komunikowały np. “HR jest mniej ważny niż IT” co nie zostało im już potem zapomniane.

☔️ Pamiętaj, że jesteś mile widziany/a

…czyli program alumni dla byłych pracowników.

Plusy?

✅ zwiększenie prawdopodobieństwa powrotu do firmy i pozostawienie po sobie dobrego wrażenia.

Minusy?

Brak.

…………

🔔 Interesują Cię treści na temat rekrutacji i HR? Kliknij “zaobserwuj” na moim profilu  i dodaj mnie do swojej sieci.

🤝 Chcesz zaprosić mnie do wypowiedzi eksperckiej, wywiadu, webinaru albo swojego podcastu? Napisz na [email protected]

🩵 Pamiętaj, że znajdziesz mnie również na moim Instagramie: hrismatic.

Powiązane

Życzliwa przypominajka.

✨ Życzliwa przypominajka: Pamiętaj, że zawsze możesz wstać i wyjść. Nie tylko z pracy. Ale i z pomieszczenia.

Czytaj dalej

Czy wybierasz “znajome piekło’?”

❌ “Wolę być nieszczęśliwa, ale przynajmniej wiem na czym stoję” - usłyszałam od klientki. A czy Ty też wybierasz “znajome piekło’?

Czytaj dalej

Zasada 50/50, która zmieni Twoją karierę.

🎯 Moja rada dla przyszłych HR-owców: Podziel swój czas 50/50. Połowę na realną pracę, drugą połowę na pokazanie jej wartości - raportowanie wyników, prezentowanie wpływu na biznes i budowanie świadomości, dlaczego to, co robisz, jest ważne.

Czytaj dalej