Jak krytykować?

Jak krytykować?

Badania, o których pisałam w poprzednim poście przyczyniły się nie tylko do odkrycia nowej wiedzy na temat systemu motywacji i wartości sensu pracy, ale również tego jak z sukcesem krytykować innych, by nie pozbawić ich elementarnego poczucia właśnie wartości.

🟣 Jak zatem krytykować?

✅Przede wszystkim krótko. ✅Teorie dotyczące konstruktywnej krytyki sugerują, że powinniśmy się skupiać na tym aby negatywy nie przeważały nad pozytywami (np. Klasyczne przekazywanie informacji zwrotnej ,,na kanapkę’’ - pozytywna informacja, negatywna ,,obszary do poprawy’’, zakończenie w stylu ,,ogólnie jest super, nie martw się!’’. ✅Warto krytykować udzielając wsparcia i wiary w możliwość poprawy wyników.

Clue krytyki polega na tym, że na początkowym etapie drastycznego zderzenia z rzeczywistością i negatywną oceną wyników swojej pracy osoba krytykowana jest pełna entuzjazmu i chęci udowadniania swojej wartości. Jest skłonna uznać, że niespełnianie oczekiwań to jedynie epizod a nie trwała niemoc, niekompetencja.

Problem w tym, że nagminne wytykanie błędów doprowadza do poczucia, że w zasadzie czegokolwiek się podejmiemy, zawsze zrobimy coś nie tak. A tego jako managerowie u swoich pracowników chcemy uniknąć.

💡Konkluzja: Krytykuj tak, aby zawsze pozostawić pracownika z poczuciem, że jest wartościowym i kompetentnym człowiekiem, jesteś zadowolony z jego pracy, a jedyne na czym Ci zależy, to wskazanie obszarów, w których dany pracownik mógłby być jeszcze lepszy. Nie zapomnij zaznaczyć, że wierzysz w to, że osoba krytykowana jest w stanie z łatwością dokonać zmian i udzielisz mu na każdym kroku wsparcia.

Pro tip: Z osobami, które są przerażone wizją oczekiwanych od nich zmian w skrajnych przypadkach warto zastosować taktykę wzięcia na siebie konsekwencji działania. ,,Spróbujmy tym razem zrobić to inaczej, jeżeli to nie wyjdzie - wezmę to na siebie, ale spróbujmy!’’.

………………

🔔 Interesują Cię treści na temat rekrutacji i HR? Kliknij “zaobserwuj” na moim profilu LinkedIn i dodaj mnie do swojej sieci. Będzie mi również miło, gdy wyślesz mi wiadomość powitalną - na wszystkie odpisuję! ;)

Powiązane

Jak przeprowadzić wzorcowy layoff?

❌ Jedni zwalniają w trakcie 30 minutowej rozmowy na Teamsie, a drudzy…im tego nie zapominają.

Czytaj dalej

Ciche zatrudnienie. Szansa na rozwój, czy prosta droga do wypalenia?

📊 82% osób nigdy nie słyszało o zjawisku quiet hiringu. 📊 74% po zapoznaniu się z jego definicją przyznało, że istnieje ono powszechnie w jego branży.

Czytaj dalej

Quiet firing. Kiedy o cichym odejściu jest głośno.

❌ „Chcesz zredukować zespół, ale nie chcesz negatywnie wpływać na morale pozostałych pracowników? Zastosuj quiet firing”.

Czytaj dalej