Jak krytykować?
Jak krytykować?
Badania, o których pisałam w poprzednim poście przyczyniły się nie tylko do odkrycia nowej wiedzy na temat systemu motywacji i wartości sensu pracy, ale również tego jak z sukcesem krytykować innych, by nie pozbawić ich elementarnego poczucia właśnie wartości.
🟣 Jak zatem krytykować?
✅Przede wszystkim krótko. ✅Teorie dotyczące konstruktywnej krytyki sugerują, że powinniśmy się skupiać na tym aby negatywy nie przeważały nad pozytywami (np. Klasyczne przekazywanie informacji zwrotnej ,,na kanapkę’’ - pozytywna informacja, negatywna ,,obszary do poprawy’’, zakończenie w stylu ,,ogólnie jest super, nie martw się!’’. ✅Warto krytykować udzielając wsparcia i wiary w możliwość poprawy wyników.
Clue krytyki polega na tym, że na początkowym etapie drastycznego zderzenia z rzeczywistością i negatywną oceną wyników swojej pracy osoba krytykowana jest pełna entuzjazmu i chęci udowadniania swojej wartości. Jest skłonna uznać, że niespełnianie oczekiwań to jedynie epizod a nie trwała niemoc, niekompetencja.
Problem w tym, że nagminne wytykanie błędów doprowadza do poczucia, że w zasadzie czegokolwiek się podejmiemy, zawsze zrobimy coś nie tak. A tego jako managerowie u swoich pracowników chcemy uniknąć.
💡Konkluzja: Krytykuj tak, aby zawsze pozostawić pracownika z poczuciem, że jest wartościowym i kompetentnym człowiekiem, jesteś zadowolony z jego pracy, a jedyne na czym Ci zależy, to wskazanie obszarów, w których dany pracownik mógłby być jeszcze lepszy. Nie zapomnij zaznaczyć, że wierzysz w to, że osoba krytykowana jest w stanie z łatwością dokonać zmian i udzielisz mu na każdym kroku wsparcia.
Pro tip: Z osobami, które są przerażone wizją oczekiwanych od nich zmian w skrajnych przypadkach warto zastosować taktykę wzięcia na siebie konsekwencji działania. ,,Spróbujmy tym razem zrobić to inaczej, jeżeli to nie wyjdzie - wezmę to na siebie, ale spróbujmy!’’.
………………
🔔 Interesują Cię treści na temat rekrutacji i HR? Kliknij “zaobserwuj” na moim profilu LinkedIn i dodaj mnie do swojej sieci.
🤝 Chcesz zaprosić mnie do wypowiedzi eksperckiej, wywiadu, webinaru albo swojego podcastu? Napisz na [email protected]
🩵 Pamiętaj, że znajdziesz mnie również na moim Instagramie: hrismatic.
Powiązane
„Jeśli wsiadłeś do niewłaściwego pociągu – wysiądź na pierwszej stacji. Im dalej pojedziesz, tym droższy będzie powrót”.
⬇️ Bardzo lubię to przysłowie: „Jeśli wsiadłeś do niewłaściwego pociągu – wysiądź na pierwszej stacji. Im dalej pojedziesz, tym droższy będzie powrót”.
Czytaj dalejDlaczego łatwiej przełknąć spalony tost niż przyznać się do spalonej kariery?
Ludzie są dziwni. 🚨 Potrafią się wściec na zimną kawę w biurze, 🚨 zbyt wolną windę, 🚨 opóźnione spotkanie na Teamsach.
Czytaj dalej„To, co zdecydujesz się tolerować więcej niż raz, nieuchronnie stanie się wzorcem, który będzie się powtarzał.”
🙌 „To, co zdecydujesz się tolerować więcej niż raz, nieuchronnie stanie się wzorcem, który będzie się powtarzał.
Czytaj dalej