HR nie jest konfesjonałem.

HR nie jest konfesjonałem.

❌ HR nie jest konfesjonałem.

…ani ratownikiem, powiernikiem, cichym rozjemcą, przyjacielem.

A w dzisiejszym tekście postaram się udowodnić Ci, że postulowanie takiej postawy to błąd.

Zaczynamy.

Wtorek, 9 rano. Wisisz nad tabelką z kosztami rekrutacji, badasz najefektywniejsze źródła. Dzwoni Marek z działu finansów. Żali się na swoją przełożoną. Mija godzina.

- Czego ode mnie oczekujesz, Marku? Jak mogę Ci pomóc? - pytasz, starając się ukierunkować rozmowę w stronę poszukiwania rozwiązania. - Żebyś załatwiła ten temat. Tylko mnie w to nie angażuj. I nie mów, że cokolwiek zgłaszałem.

Kurtyna.

❓W czym tkwi problem?

Będąc w HR możesz zderzyć się z oczekiwaniem, że przy zachowaniu pełnej anonimowości ,,załatwisz’’ pracownikom ich sprawy, a zespół będzie funkcjonował po ich myśli.

Unikanie konfrontacji, czy najzwyklejszego w świecie podjęcia rozmowy ze współpracownikiem, podwładnym, przełożonym to klasyka gatunku wielu organizacji.

💡Co zrobić gdy znajdziesz się w tego rodzaju sytuacji?

1️⃣❓Co dotychczas z tym zrobiłeś/aś?

Warto wyjść od ustalenia odpowiedzialności. Łatwy do popełnienia błąd przy tematach osobowych polega na tym, że bierzesz na siebie ciężar czyjegoś problemu. Słuchasz, podejmujesz temat wyżej, angażujesz się w dobrostan pracownika i jego interes bez jego udziału. Nie tędy droga.

O czym warto pamiętać?

✅ HR-owiec nie jest od tego by wyręczać pracownika w relacjach z innymi.

Masz zastrzeżenia co do współpracy? Możesz do mnie przyjść by porozmawiać, poradzić się, zapytać o wsparcie, ale nie jestem od tego by Twój problem załatwić za Ciebie bez Twojego udziału.

2️⃣❓Jakie są Twoje oczekiwania?

Jeżeli nie chcesz by rozmowa z pracownikiem stanęła na tym, się on Tobie ,,wygada’’ i przerzuci bagaż swojego problemu na inną osobę, w dyskusji od razu uwzględnij zapytanie o jego oczekiwania względem rozwiązania JEGO problemu.

Możesz spotkać się z zaskoczeniem. Pracownicy mogą przychodzić do Ciebie tylko po to by się wyżalić, czy zwentylować emocje. Uwaga - nie ma w tym nic złego, dopóki nasilenie tego typu zjawisk nie zaburza Twojego trybu pracy, a emocje związane z tym na stanem rzeczy nie prowadzą do frustracji i obniżenia nastrojów w zespole.

O czym warto pamiętać?

✅ Pytaj pracownika o jego oczekiwania względem problemu:

❓Potrzebujesz rozmowy i mojego aktywnego słuchania, czy skupienia na metodach rozwiązania problemu? ❓Czy przygotować Cię do rozmowy z Twoim pracownikiem/współpracownikiem/przełożonym? ❓Czy umówić nam wspólne spotkanie, na którym poprowadzę proces mediacji?

O czym jeszcze warto pamiętać?

✅ Nie wierz bezgranicznie. Weryfikuj. ✅ Nie daj się namówić na anonimowe załatwianie cudzych spraw. ✅ Nie wchodź w rolę konfesjonału, ani ratownika.

…………

🔔 Interesują Cię treści na temat rekrutacji i HR? Kliknij “zaobserwuj” na moim profilu  i dodaj mnie do swojej sieci.

🤝 Chcesz zaprosić mnie do wypowiedzi eksperckiej, wywiadu, webinaru albo swojego podcastu? Napisz na [email protected]

🩵 Pamiętaj, że znajdziesz mnie również na moim Instagramie: hrismatic.

Powiązane

„Jeśli wsiadłeś do niewłaściwego pociągu – wysiądź na pierwszej stacji. Im dalej pojedziesz, tym droższy będzie powrót”.

⬇️ Bardzo lubię to przysłowie: „Jeśli wsiadłeś do niewłaściwego pociągu – wysiądź na pierwszej stacji. Im dalej pojedziesz, tym droższy będzie powrót”.

Czytaj dalej

Dlaczego łatwiej przełknąć spalony tost niż przyznać się do spalonej kariery?

Ludzie są dziwni. 🚨 Potrafią się wściec na zimną kawę w biurze, 🚨 zbyt wolną windę, 🚨 opóźnione spotkanie na Teamsach.

Czytaj dalej

„To, co zdecydujesz się tolerować więcej niż raz, nieuchronnie stanie się wzorcem, który będzie się powtarzał.”

🙌 „To, co zdecydujesz się tolerować więcej niż raz, nieuchronnie stanie się wzorcem, który będzie się powtarzał.

Czytaj dalej