Dlaczego open space’y zaburzają naszą efektywność?
🚩 Dlaczego open space’y zaburzają naszą efektywność?
“Open space to współczesna odmiana XX-wiecznej taśmy produkcyjnej”. Skąd tak daleko idąca krytyka tego rozwiązania?
📉 Kiedy dobre intencje to za mało…
📌 Celem utworzenia przestrzeni biurowej na kształt open space’u było promowanie otwartej komunikacji, zachęcenie zespołu do interakcji, a także wsparcie burzy mózgów, pobudzenie kreatywności.
📌 Ponadto managerowie myśleli, że wystawienie pracowników na swoistą “ekspozycję” i pozostawienie ich ciągłej obserwacji, skłoni podwładnych do zaprzestania wykonywania spraw prywatnych w trakcie pracy.
❗️Wyniki badań wskazują na wprost przeciwny efekt:
❌ W open space’ach pracownicy rozmawiają ze sobą mniej chętnie; ❌ Brak prywatności wywołuje stres i zmniejsza kreatywność; ❌ Hałas panujący w “otwartym” biurze znacznie utrudnia koncentrację.
🚩 Stworzenie pracownikom środowiska pracy na kształt open space’u skłoniło ich do wypracowania schematów radzenia sobie z powstałym stresem, które nie raz przyjmowały formę zachowań kontrproduktywnych, takich jak:
❌ Izolowanie się od grupy i komunikowanie się za pomocą szyfrów; ❌ Próby psychicznego odgrodzenia się np. zakładanie słuchawek; ❌ Wysyłanie do siebie maili będąc w pobliżu, aby uniknąć rozmowy; ❌ Używanie sal konferencyjnych do tego, by zyskać choć chwilę prywatności; ❌ Wcześniejsze przychodzenie do pracy, bądź pozostawanie w niej po godzinach, aby móc pracować w samotności;
Doprowadziło to do konkluzji:
📈 Tworzenie stref prywatnych jest w stanie poprawić wyniki pracowników; 📈 Tam, gdzie wymagane są skupienie, analiza, praca kreatywna, open space jest wątpliwym rozwiązaniem;
💡 Jaka jest preferowana przez Ciebie forma zagospodarowania przestrzeni biurowej? 💡 Czym jest dla Ciebie “klasyczne biuro”?
………………..
🔔 Interesują Cię treści na temat rekrutacji i HR? Kliknij “zaobserwuj” na moim profilu LinkedIn i dodaj mnie do swojej sieci.
🤝 Chcesz zaprosić mnie do wypowiedzi eksperckiej, wywiadu, webinaru albo swojego podcastu? Napisz na [email protected]
🩵 Pamiętaj, że znajdziesz mnie również na moim Instagramie: hrismatic.
Powiązane
Rozmowa o pracę? Nie myl wartości z taktyką negocjacyjną.
❗ Nie myl wartości z negocjacją. To zasada, którą warto mieć zawsze z tyłu głowy, a już na pewno wtedy gdy zacznie się rozmawiać o pieniądzach & warunkach pracy.
Czytaj dalejZa co naprawdę Ci płacą?
– Znam dwa języki obce, ile powinnam zarabiać? – A wykorzystujesz je w pracy? – No… nie.
Czytaj dalej“Cisza jest gorsza niż krytyka, bo to w niej rodzą się największe wątpliwości i gaśnie motywacja”.
🔕 “Cisza jest gorsza niż krytyka, bo to w niej rodzą się największe wątpliwości i gaśnie motywacja”.
Czytaj dalej