Czy YouTube to przyszłość rekrutacji?

🙋🏼‍♀️ Ręka w górę, kogo irytują reklamy na YouTube przed filmami?

Jednak to właśnie od nich wszystko się zaczęło. I…dane wskazują, że nie są one aż tak irytujące.

Już dawno temu firmy dostrzegły potencjał dotarcia do milionów użytkowników YouTube i platformę zaczęły wykorzystywać do promocji swoich produktów i usług.

Jednak nieco później zorientowano się, że ten sam mechanizm można zastosować w rekrutacji. Co więcej, doszliśmy o konkluzji, że szukanie kandydatów wyłącznie na platformach przeznaczonych do poszukiwania pracy prowadzi do omijania i utraty ogromnej puli kandydatów pasywnych. I tym oto sposobem reklamy przed filmami rozrywkowymi stały się sposobem na dotarcie do kandydatów.

Dlaczego to dobra droga?

✅ 59% respondentów stwierdza, że reklamy w YouTube są trafniejsze niż reklamy w telewizji ✅ Reklamy możliwe do pominięcia są skuteczniejsze niż reklamy, w ramach których nie mamy możliwości kliknięcia przycisku “pomiń”

Jednak reklamy to nie wszystko. Niedawno poszliśmy o krok dalej.

🎬 “Partnerem dzisiejszego odcinka jest firma X, która zajmuje się odnawialną energią. Jeżeli interesujecie się tą tematyką i obecnie szukacie pracy, to dobrze się składa, bo firma x właśnie rozpoczyna rekrutację”.

- tymi słowami swój film na platformie YouTube rozpoczął Gimper - twórca internetowy, którego na YT obserwuje ponad 2 miliony subskrybentów, a jeden film dociera średnio do pół miliona osób.

Tym razem promocja otwartych procesów rekrutacji nie znajduje się w reklamie przed filmem, ale w samym filmie twórcy, jest także promowana jego własnymi słowami.

O czym warto pamiętać w kontekście tego rozwiązania?

✅ Statystycznie największą skuteczność będą miały prowadzone w ten sposób reklamy kierowane na wakaty entry-level do pokolenia Y lub Z - to właśnie oni spędzają najwięcej czasu na YT i argumentem “bez doświadczenia, bez wykształcenia” firmy zgarniają dużą pulę kandydatów po drugiej stronie ekranu ✅ Wysoki koszt współpracy z influencerem (liczony od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy zł) ✅ Szeroki zasięg - który może pozytywnie wpłynąć na wejścia na stronę, jednak niekoniecznie musi skończyć się aplikacjami właściwej grupy docelowej (może nam wręcz dodać mnóstwo dodatkowej pracy) ✅O dokładnym profilowaniu influencera (a w tym wypadku twórcy wideo), z którym wchodzimy we współpracę. Zbadajmy jego grupę docelową i przeliczmy potencjał zysków / strat z tego rodzaju niekonwencjonalnej inwestycji rekrutacyjnej.

Co jeszcze?

🎬 Najlepiej na swoim

Alternatywnie możemy zdecydować się na stworzenie swojego własnego kanału na YT, w ramach którego będziemy pokazywać jak wygląda praca w naszej firmie, na danym stanowisku, co będzie stanowiło element promocji otwartych rekrutacji. Wada? Czas potrzebny na rozruszanie kanału.

🎬Do roboty!

Możemy także wejść we współpracę z twórcami, którzy zajmują się ukazywaniem tego jak wygląda praca na danym stanowisku np. Kanał “do roboty”.

…………

🔔 Interesują Cię treści na temat rekrutacji i HR? Kliknij “zaobserwuj” na moim profilu  i dodaj mnie do swojej sieci.

🤝 Chcesz zaprosić mnie do wypowiedzi eksperckiej, wywiadu, webinaru albo swojego podcastu? Napisz na [email protected]

🩵 Pamiętaj, że znajdziesz mnie również na moim Instagramie: hrismatic.

Powiązane

Czy zadania rekrutacyjne to wyzysk kandydatów?

🔴 „Za zadania rekrutacyjne firmy powinny płacić, jak za normalną pracę.” 🔴 „Nie wykonuję zadań rekrutacyjnych, bo firma później wykorzysta mój know-how do rozwiązania swoich problemów, nie zatrudniając mnie.

Czytaj dalej

Zatrudniłam niepotrzebnego człowieka.

❌ Zatrudniłam niepotrzebnego człowieka. Tak, dobrze czytasz. W mojej karierze HR-wej zdarzyło mi się zrealizować proces rekrutacyjny, który nie powinien się nigdy wydarzyć.

Czytaj dalej

Jak więcej zarabiać?

❗️Chcesz więcej zarabiać? Powiedz o tym co zrobiłeś, a nie co robiłeś. Jednym z klasycznych błędów, które widuję w CV kandydatów jest wylistowanie zakresu swoich obowiązków i informowanie o tym co się “robiło”.

Czytaj dalej