Czy moderujesz spotkania?

❓Jakie jest najgorsze szkolenie, w którym uczestniczyłeś/aś? ❓Najniżej oceniany panel dyskusyjny, prelekcja?

Moja odpowiedź brzmi: Ta pozbawiona moderacji, bądź źle facylitowana.

⭐️ Tutaj mała uwaga definicyjna: Moderator to osoba, która wchodzi na spotkanie i je po prostu prowadzi, udziela głosu, moderuje. Facylitator to osoba, która projektuje cały proces.

Wyobraź sobie, że idziesz posłuchać panelu dyskusyjnego w temacie, który Cię nad wyraz obchodzi. Zasiadasz na publiczności (albo przed komputerem) po czym z niesmakiem zauważasz, że:

❌ “Ja mówię, wy słuchajcie”

Jednym z najczęstszych problemów braku moderacji jest znaczna dysproporcja w posiadaniu głosu pomiędzy uczestnikami (jedna osoba mówi przez 80% czasu, nie dając przestrzeni na wypowiedź innym).

❌ “Agenda to tylko instrukcja, nie zobowiązanie”

Często zdarza się również tak, że po 40 minutach panelu ze zdumieniem spoglądasz na zegarek i porównując treść tego, co padło na spotkaniu, do tego co miało zostać omówione uświadamiasz sobie, że ma się to do siebie nijak. Dyskusja fruwa w chmurach, a zadowoleni z jej wydźwięku wydają się być tylko prelegenci, których satysfakcjonuje słuchanie własnego głosu, a nie wymiana myśli.

❌ “Audycja zawiera lokowanie produktu”

Popularnym problemem niemoderowanych spotkań jest również to, że pomimo wcześniejszych deklaracji o obiektywizmie spotkania i braku jego przesycenia reklamą, prelegenci wykorzystują brak moderacji by obrócić dyskusję ze strony merytorycznej, na stronę reklamową. Co drugie słowo pojawia się wówczas w wypowiedziach nazwa firmy i opis tego “jak my to robimy, jak jest u nas”.

❌ “Dominacja to moje drugie imię”

Dysproporcja w posiadaniu głosu pomiędzy uczestnikami prowadzi również do tego, że osoby posiadające mniej popularną opinię popadają w obawę i niechęć co do jej zaprezentowania. W końcu, skoro jedna osoba zdominowała całkowicie dyskusję i przez 40 min przekonuje wszystkich, co do słuszności swojego zdania, może to realnie wpłynąć na otwartość w wyrażaniu myśli po stronie pozostałych uczestników.

🟢 Dobre praktyki?

Najlepszą moderatorką, jaką kiedykolwiek widziałam w akcji jest Kasia Ubysz. W trakcie jej wystąpienia systematycznie zaczęły pojawiać się głosy z publiczności, które zakłócały jego przebieg, a Kasia świetnie sobie z nimi poradziła. Wykazała otwartość na różne perspektywy, dziękując za podzielenie się swoją opinią, jednocześnie jasno podkreślając, że ma jeszcze kilka istotnych punktów do przekazania odbiorcom. Utrzymała równowagę czasową, a zwracając uwagę zachowała kulturę, stanowczość i klarowność. Jestem pod wrażeniem!

…………

🔔 Interesują Cię treści na temat rekrutacji i HR? Kliknij “zaobserwuj” na moim profilu i dodaj mnie do swojej sieci. Będzie mi również miło, gdy wyślesz mi wiadomość powitalną - na wszystkie odpisuję! ;)

Powiązane

Jak przeprowadzić wzorcowy layoff?

❌ Jedni zwalniają w trakcie 30 minutowej rozmowy na Teamsie, a drudzy…im tego nie zapominają.

Czytaj dalej

Ciche zatrudnienie. Szansa na rozwój, czy prosta droga do wypalenia?

📊 82% osób nigdy nie słyszało o zjawisku quiet hiringu. 📊 74% po zapoznaniu się z jego definicją przyznało, że istnieje ono powszechnie w jego branży.

Czytaj dalej

Quiet firing. Kiedy o cichym odejściu jest głośno.

❌ „Chcesz zredukować zespół, ale nie chcesz negatywnie wpływać na morale pozostałych pracowników? Zastosuj quiet firing”.

Czytaj dalej