Czy moderujesz spotkania?

❓Jakie jest najgorsze szkolenie, w którym uczestniczyłeś/aś? ❓Najniżej oceniany panel dyskusyjny, prelekcja?

Moja odpowiedź brzmi: Ta pozbawiona moderacji, bądź źle facylitowana.

⭐️ Tutaj mała uwaga definicyjna: Moderator to osoba, która wchodzi na spotkanie i je po prostu prowadzi, udziela głosu, moderuje. Facylitator to osoba, która projektuje cały proces.

Wyobraź sobie, że idziesz posłuchać panelu dyskusyjnego w temacie, który Cię nad wyraz obchodzi. Zasiadasz na publiczności (albo przed komputerem) po czym z niesmakiem zauważasz, że:

❌ “Ja mówię, wy słuchajcie”

Jednym z najczęstszych problemów braku moderacji jest znaczna dysproporcja w posiadaniu głosu pomiędzy uczestnikami (jedna osoba mówi przez 80% czasu, nie dając przestrzeni na wypowiedź innym).

❌ “Agenda to tylko instrukcja, nie zobowiązanie”

Często zdarza się również tak, że po 40 minutach panelu ze zdumieniem spoglądasz na zegarek i porównując treść tego, co padło na spotkaniu, do tego co miało zostać omówione uświadamiasz sobie, że ma się to do siebie nijak. Dyskusja fruwa w chmurach, a zadowoleni z jej wydźwięku wydają się być tylko prelegenci, których satysfakcjonuje słuchanie własnego głosu, a nie wymiana myśli.

❌ “Audycja zawiera lokowanie produktu”

Popularnym problemem niemoderowanych spotkań jest również to, że pomimo wcześniejszych deklaracji o obiektywizmie spotkania i braku jego przesycenia reklamą, prelegenci wykorzystują brak moderacji by obrócić dyskusję ze strony merytorycznej, na stronę reklamową. Co drugie słowo pojawia się wówczas w wypowiedziach nazwa firmy i opis tego “jak my to robimy, jak jest u nas”.

❌ “Dominacja to moje drugie imię”

Dysproporcja w posiadaniu głosu pomiędzy uczestnikami prowadzi również do tego, że osoby posiadające mniej popularną opinię popadają w obawę i niechęć co do jej zaprezentowania. W końcu, skoro jedna osoba zdominowała całkowicie dyskusję i przez 40 min przekonuje wszystkich, co do słuszności swojego zdania, może to realnie wpłynąć na otwartość w wyrażaniu myśli po stronie pozostałych uczestników.

🟢 Dobre praktyki?

Najlepszą moderatorką, jaką kiedykolwiek widziałam w akcji jest Kasia Ubysz . W trakcie jej wystąpienia systematycznie zaczęły pojawiać się głosy z publiczności, które zakłócały jego przebieg, a Kasia świetnie sobie z nimi poradziła. Wykazała otwartość na różne perspektywy, dziękując za podzielenie się swoją opinią, jednocześnie jasno podkreślając, że ma jeszcze kilka istotnych punktów do przekazania odbiorcom. Utrzymała równowagę czasową, a zwracając uwagę zachowała kulturę, stanowczość i klarowność. Jestem pod wrażeniem!

…………

🔔 Interesują Cię treści na temat rekrutacji i HR? Kliknij “zaobserwuj” na moim profilu  i dodaj mnie do swojej sieci.

🤝 Chcesz zaprosić mnie do wypowiedzi eksperckiej, wywiadu, webinaru albo swojego podcastu? Napisz na [email protected]

🩵 Pamiętaj, że znajdziesz mnie również na moim Instagramie: hrismatic.

Powiązane

O dyskryminacji w białych rękawiczkach, czyli gdy ofiara jest także oprawcą.

❌ “Młoda siksa z z HR” ❌ “Głupiutka rekruterka, co będzie mnie oceniać” ❌ “Pewnie prosto po studiach, zero doświadczenia”

Czytaj dalej

Życzliwa przypominajka.

✨ Życzliwa przypominajka: Pamiętaj, że zawsze możesz wstać i wyjść. Nie tylko z pracy. Ale i z pomieszczenia.

Czytaj dalej

Czy wybierasz “znajome piekło’?”

❌ “Wolę być nieszczęśliwa, ale przynajmniej wiem na czym stoję” - usłyszałam od klientki. A czy Ty też wybierasz “znajome piekło’?

Czytaj dalej